Začnu hned z počátku rekapitulací výhod a nevýhod foťáků či kamer pro video. To co pro naše účely je kamera a foťák je rozebráno v prvním díle (http://amatfilm.blogspot.cz/2012/10/fotak-ci-kamera-dilema-amaterskych.html).
Proč natáčet kamerou?
Ergonomie
Prostě kamera je přizpůsobena tvarově tak, aby se dala používat pro točení včetně "zůmování" apod.. Nebo třeba mnohem snadnějším přístupem k záznamovému médiu či baterce.
All in one řešení
Kamera má vše připraveno jak pro záznam obrazu tak i pro záznam zvuku. Jsou tu minimálně standardní vstupy, máte pro video určený snímací čip, objektiv má plynulý motorový "zům" (správně transfokaci), vidíte co se děje se zvukem pomocí ukazatelů atd..
Obraz bez vad
Jak už bylo zmíněno v předchozím bodě, není potřeba se zalamovat u obrazu s vadami typickými pro foťáky jako je moiré či "padání hran." Zvláště pokud má kamera CCD čip, máte ideální zařízení pro záznam i vlemi akčních videí, kdy vám obraz nebude plavat či vlnit se (tzv. "želé efekt" nebo "jelly effect").
Autofocus
I když je tato fíčura oboustranná zbraň, která dokáže i velmi potrápit, umožňuje vytvářet některé zajímavé záběry, jako jsou "najížďečky", či snadné vytvoření tzv. "Vertigo" záběru (podle stejnojmenného filmu Alfreda Hitchcocka.
ND filtr
Tato technická fíčura je vynikající pro točení s přijatelnou rychlostí závěrky, abyste místo obrazu neměli stroboskop. A také umožňuje točení za dne i s plně otevřenou clonou. totéž zatím nemá u foťáků obdobu (dá se ale použít proměnlivý ND flitr, či sada samostatných ND filtrů).
Kde bude kamera omezovat?
Hloubka ostrosti
Takovéto záběry kdy dochází k oddělení "figury od pozadí", tedy kdy snímaní objekt je ostrý a za ním je to vše rozostřené s běžnou kamerkou vykouzlíte jen velmi těžko.
http://youtu.be/_oM_IPmxHeA?t=27s
Je to dáno malým snímacím prvkem kamer, který nedokáže vyvážit ani plně otevřená clona u kamerových objektivů (které jsou jinak velmi světelné). Důležité také je, že v uvedeném příkladu jde o polocelek. U malých předmětů lze podobného efektu dosáhnout, ale u celých postav to je fakt problém.
Dynamický rozsah
Kamery většinou nedosahují schopností foťáků. Proto je použití kamer u složitějších scén v velkými rozdíly ve světlech a stínech problematické.
Kresba, detaily, vady objektivu
Zvláště při plné cloně nemají kamerky proti foťákům moc šanci. Jejich objektivy jsou sice uzpůsobené na video ve smyslu plynulé transfokace, plynulé clony a vnitřního ND filtru, ale oproti objektivům na foťáky, které jsou kontruovány tak, aby kreslily obraz přes 4K, prostě nemají šanci.
Low-light možnosti
Točení za nepříznivých světelných podmínek (tedy za skoro tmy) jde prostě mnohem lépe foťákům. Vynikl v tom už 5D MarkII, ale i další zde sbírají body. Kamery se prostě moc nechytají.
Jaké výhody plynou z točení na foťák?
V zásadě všechno to co je uvedeno u nevýhod kamer. Tedy vaše kreativní možnosti jsou rozšířeny o možnost "pohrát" si s hloubkou ostrosti, máte o něco větší možnosti v oblasti dynamického rozsahu, tam kde končí kamery při natáčení za špatného osvětlení, tam foťáky excelují (při světelném objektivu obzvláště) a obraz je většinou ostřejší a prokreslenější. Obecně se dá říci, že foťák umožňuje díky většímu čipu a možnosti výměny objektivů, větší přiblížení se filmovému vzhledu.
Takže skóre kamera:foťák se zdá být jasné: 5:4. Záleží samozřejmě na vašich preferencích. Hodně uživatelů dává velkou váhu hloubce ostrosti, a pak je výsledek potřeba brát zcela jinak. Rád bych nicméně některé z uvedených fíčur, výhod a nevýhod postavil do trochu jiného "světla", kdy to zvažování bude podle mého nakonec mnohem méně jednoznačné.
V následující části bych chtěl zbořit některé mýty, které kolem točení filmů existují a při tom je realita o něčem jiném.
To be continued...
Žádné komentáře:
Okomentovat