pondělí 2. ledna 2012

Krava - oběť HDV a vlastního megalomanství

Vzpomínám si jak sem někdy v roce 2005 toužil po vlastnictví kamerky a toužil pořizovat vlastní záznamy, filmy, pohyblivé obrázky a vůbec všechno co se hýbe. Něco jako www.16mm.cz ještě neexistovalo a jediné co se dalo nalézt byl www.amatfilm.cz. To tehdy nebyla špatná destinace, ale na pravý poklad jsem narazil až díky fóru při prodejně páně Jelínka nedaleko mého původního bydliště: www.videokamery.cz . Tam se objevila zmínka o nějakém Krávovi a jak si to dává s XM2 - tehdejším nedostupným etalonem pro amatérské filmaře. Byla tam odkaz na tento klípek: http://www.cowart.cz/films/DobryhoNepalyDivX.avi .

Podle mě není náhoda že tento klip není nikde na www.youtube.com apod. . Kráva koneckonců sám na své stránce píše že je spíše pro něj a známé. A mimochodem ten web je stále stejný: www.krava.net

Toto krátké dílko mne velmi uchvátilo svým dynamickým pojetím střihu, správnou razancí vyprávění pomocí obrazu i velmi profesionálním lookem. Prostě ta XM2 podávala díky Kravovi neskutečný výkon. Úplná paráda. Stáhl jsem následně snad úplně všechny klipy co tam Krava měl včetně PEZu.

PEZ: http://www.cowart.cz/films/PEZtrailerXVID.avi

Opět je vidět že na nějakou popularitu Kráva kašle. Ale on tak trochu kašle obecně na lidi jako takové. Což  si myslím je i důvod pádu na naprosté tvůrčí dno.




Na PEZu je myslím nejzajímavější informace, že zatímco někteří tvůrci se v té době sotva naučili mávat kamerou, tak Kráva už barvil v Magic Bulletu. A to se bavíme o roku 2004! Kromě toho využíval i Adobe After Effect!! Sice jen z dnešního pohledu na velmi primitivní efekty, ale vzhledem k tomu, že někteří se v té době teprve učili jak zapínat kameru, byl to neuvěřitelný progres.

V roce 2005 došlo v amatérském videosvětě k revoluci s velkým R: nástup videa s vysokým rozlišením s pomocí formátu HDV. První LCD obrazovky s HR Ready rozlišením si pomalu razily cestu k bohatcům a výrobci kamer neváhali a přispěchali s vhodnými zařízeními. První královnou na poli HDV záznamu byla SONY FX-1. A jedním z prvních majitelů byl v té době i Kráva, který zakrátko předvedl její potenciál. Pro mě je klip Akvárko doteď jedním z nejlepších klipů vytvořených neprofesionálem. Má neuvěřitelnou atmosféru a hlavně úvodní část má dech beroucí náboj a atmosféru léčebny, že i mnohý profík by se mohl učit: http://www.cowart.cz/films/akvarko.wmv .




A v pohybu je to ještě o třídu lepší! Prostě Kráva dosáhl nového milníku a to už na jeho prosákly informace o megafilmu v koprodukci s XXL Blues Film s názvem "No Smoking." Parta kolem Pjeera  Van Ecka se rozhodla zbourat zbytek odporu a dosáhnout z amatérské pozice na absolutní vrchol a případně prorazit do kin. To že jejich ambice mířili vysoko svědčí skutečnost, že se jim podařilo zajisti distribuci jejich filmu společně s tehdy vůbec prvním přehrávačem WMV videí s vysokým rozlišením. I nápis na oficiální stránce jasně svědčí, že si svoji pozici viděli mnohem výše než jen v ranku amatérských filmařů. Jednalo se totiž o první "neprofesionální" film natáčený v HDV a s 5.1 zvukem. Dnes se to možná zdá směšné, ale tehdy se psal rok 2006 a filmy s vysokým rozlišením prostě nebyly.

Co je nutno přiznat všem těmhle klukům kolem Krávy a Pjeera jsou naprosto vynikající kontakty, díky kterým je jejich produkce na vysoké úrovni. U No Smoking se například chlubili používáním profi mikrofonů z Barrandova. No proč jim to nevěřit.  I to umocňovalo nadšení ostatních amatérských tvůrců, pro které nebyla Krávova tvorba neznámým pojmem. Krávovy filmy pravidelně bodovaly na fesťácích a byl (apoň) pro mně nekorunovaným králem amatérů, který se vymykal všem tehdejším měřítkům. Zkrátka tohle byl velký magnet pro všechny.

Na premiéře byly všichni nadšeni. Po premiéře jsem dychtivě čekal kdy bude film ke stažení. To se nakonec stalo a já se mohl konečně pokochat tou nádherou.






http://www.krava.net/nosmoking/newz.htm (na těchto stránkách lze No Smoking stáhnout)

Upřímně z počátku jsem si fakt užíval toho vysokého rozlišení. To byla fakt bomba. Horší to bylo s dějem. ten sem vlastně nepochopil dodnes. Herecké výkony byly takové klasické jak v jiných filmech. Tedy tím myslím těch od Krávy. Nicméně nemohl jsem se zbavit dojmu že je to docela nuda. Obraz s vysokým rozlišením se mi celkem líbil, ale jako celek to bylo úplně o ničem. Kde se stala chyba? Kráva tohle prostě nedal. On umí natočit dobrý klip, ale film, to je úplně něco jiného. Tam najednou nejde použít nervózně se klepající kameru, která těká a tvrdí tak atmosféru hudby. Zkrátka na tomhle se Kráva rozsekal. Tento film je vlastně takovou horší televizní inscenací. Nic víc, ani nic míň.

No smoking byl pro mě přelomem. Etalon Kráva zapadl do šedivého průměru. Z toho se mimo jiné dodneška nevyhrabal. Celá DSLR revoluce v mnoha jejích podobách ho zcela minula. Pokud srovnávám klipy, které točil někdy kolem roku 2005 a nyní, tak je to pořád na stejné brdo. A s ním zamrzly ve vývoji i kamarádi kolem VanEcka.

Kráva dojel na shlédnutí se v HD rozlišení a svém vlastním způsobu kdysi originální dynamické kamery. Myslím že dodneška považuje svůj způsob za neotřelý a novátorský. Ve své zahleděnosti nějak nepostřehl, že se kolem prohnala další revoluce v podobě DSLR.  Jenže svět se točí stále dál. Nervózní kamera už dnes nikoho nefascinuje. Takový Svobodas  to zvládne taky a ještě efektněji:

2 komentáře:

  1. Tyjoooo. Diky za chvalu i kritiku :) Jen ten konec mi moc nesedi. Nemyslim, ze bych setrvaval zahleden do sebe a sveho megalomanstvi. DSLR jsem registroval jiz jako clovek, ktery se toceni nijak nevenoval. Zhruba po NS jsem toho nechal a venuji se jinym zalibam, takze veskere toceni jde velkou oklikou kolem me. Proste jsem si uvedomil, ze uz nemam co rict.Ale diky :)

    OdpovědětVymazat
  2. Wow, sám Krava reaguje na můj plivanec!! Tohle si zapíšu do soukromého deníčku a budu na to do konce skonání světa vzpomínat jako na světlou chvilku ve svém prašivém životě. A teď už bez těch kydů kolem: ta kritika je ode mně přehnaná, ale možná asi kvůli tomu, že jsem prostě čekal víc a zklamalo mě, že další dílka už na mě nepůsobila tak dobře, jako ty první. Já si třeba do dneška občas přehrávám Krávovy hudební klipy a považuji některé z nich za etalon amatéra. Nezmínil sem navíc třeba příspěvek do soutěže Dobré ráíno s Bepe, který byl podle mého vynikající - hravý, optimistický, vtipný, elegantní - mělo to ty psrávné grády. Myslím že pak skončil v TOP5, ale nevyhrál.
    Takže: Kráva pro mě navždy zůstane pojmem s velkým K na začátku. Klipy (Akvárko, či ten pro Totální nasazení) si budu přehrávat dál a budu je každému předvádět jako UKÁZKOVÝ případ toho, jak se má točit. Ty 2 skvosty totiž ukazují, že tvůrce má to, co třeba já postrádám: TALENT. Zároveň ale každému amatérovi jako odstrašující příklad ukáži NS, kde to prostě dře a vrže až hrůza.

    OdpovědětVymazat