Psal se tehdy rok 2003 a kamery patřily do kategorie luxusnějšího zboží, kdy ty nejlevnější začínali na 20.000 Kč. A to toho stejně moc neuměly. Něco jako postprodukce, barevné korekce, vyvažování bíle, kompozice a další pak pro mě byly pojmy zcela neznámými. První co jsem si tehdy pustil byla film "Hra se smrtí."
Atmosféra tohoto snímku mě doslova uchvátila. I když technické aspekty nebyly úplně ťip ťop, vše jsem tak nějak bral jakou součást toho správně amatérského looku. Dlouhé záběry na detaily, jednoduché triky jak v počátcích filmu, toporné ochotnické herecké výkony, časté "zoomy" a "odzoomy" a vykradená hudba odkudkoliv včetně zvuků. To byly hlavní devizy tohoto snímku, které se posléze objevovaly ve všech dílech. Přesto mě tento film nadchnul a já se nedočkavě vrhl na další filmová díla.
Následovaly Eclipse ( http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31403), Lovec zla (http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31125) , a Nejlepší lovec (http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31362). Film Shoot in the Dark (http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31417) pak vyhrál cenu za nejlepší film nad 10 minut na jednom vyhledávacím serveru - tuším že to byl Centrum.cz, ale ruku do ohně za to nedám. Vrchol pak představoval MacGyver, který měl celovečerní stopáž přes 1 hodinu - na síti jsem objevil jen trailer ( http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=42185).
Prakticky všechny filmy mají atributy "švédovaných filmů." Tedy s omezeným rozpočtem a domácí kamerkou napodobit klasické blockbustery. V té době to podle mého byl jeden z možných přístupů k amatérské tvorbě, protože něco jako DSLR, či DOF adaptéry prostě nebyly. Více o "švédování" zde: http://www.swededmovies.org/ , případně doporučuji film Be Kind Rewind (http://en.wikipedia.org/wiki/Be_Kind_Rewind).
Tento přístup vedl jednak k tomu, že se recyklovaly a vykrádaly hlášky z jiných filmů (např. Hra se smrtí vykrádá Monty Pythony), jednak se používaly stejné postupy používané u filmu, jako jsou například delší záběry. To si ale v amatérském prostředí nemůžete alespoň bez elementárních znalostí kompozice a kamery dovolit. A to neberu ani v potaz technickou náročnost. Důkazem tohoto totálního failu je pak megaprojekt MacGyver, který je sice klasickým pokusem o švédování, ale tvůrci jaksi zachovali standardní délku filmu. Takže dívat se na to dalo, ale v jednom celku rozhodně ne. Nejvíce bych to přirovnal k dílům od Eda Woodse (http://cs.wikipedia.org/wiki/Ed_Wood; případně doporučuji geniální film od Burtona: http://fffilm.fuxoft.cz/2012/01/retro-recenze-ed-wood-100.html) . Trailer tedy ještě ušel, ale v praxi to bylo neskutečně dlouhé a nedívatelné/případně neposlouchatelné.
Řekl bych že Neumětel Ed Wood a jeho tvorba je hodně blízká dílům Jiřího Rutara. Trikové scény s pomocí hraček, plastových vojáčků a zavěšeného letadélka na provázcích, jakoby přesně opisovaly od Wooda. Myslím že Rutar o Woodovi nikdy neslyšel, což je škoda, protože by si v otázce přístupu k filmu hodně rozumněli. Kvalitou jsou skoro na stejné úrovni. Skoro, protože Rutar k dispozici dobré herce nikdy neměl.
Po MacGyverovi se měl chystat další projekt - 3+1. Pokus o původní sitcom. realizace zřejmě proběhla v docela velkých bolestech, protože avizovaný sitcom spatřil světlo světa až po zrušení stránek Muž Molu a vůbec po utichnutí aktivity této skupiny. Proto pro mě bylo velkým překvapením, že první díl byl dokončen: http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31581
Upřímně není moc o co stát. Scénaristická nemohoucnost, režisérské tápání, neschopnost načasování vtipů, totálně out kamera, zkrátka esence toho nejhoršího s čím se dá na amatérské scéně potkat, definitivně odhalila v celé odporné kráse neschopnost celého seskupení.
Na Streamu.cz se dají najít další díla, která ale nestojí za to vůbec shlídnout. Snad jen s výjimkou počinu Rutarova bratra: http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=42182 . Dílko vyniká především tím, že titulky jsou delší než samotný film :D Ale ještě pořád ho mám zařazený k tomu hezčímu obrazu Muž Mola. Tedy k té nostalgii, se kterou vzpomínám na své seznámení s amatérským filmem. A dodnes toho seznámení nelituji.
Muž Mol a jeho filmová společnost podle všeho definitivně skončil. Poslední přístup na stránky Streamu od Rutara jsou z roku 2009. Je možné že dřív nebo později budou videa definitivně smazána.
Další osudy lidí spojených se skupinou Muž Mol:
Karel Bernášek, který hrával ve filmech a dokonce se pokusil o vlastní filmovou společnost, je v Židenicích místostarostou za ČSSD (http://www.zidenice.cz/samosprava/mistostarostove/).
Václav Psota a Petr Korobkiewič zůstali věrní herectví a dále působí v divadelní společnosti Divadlo na dlani: http://www.divadlonadlani.cz/dndvpsota.php; http://www.divadlonadlani.cz/dndpkorobkiewic.php.
Jiří Rutar pracuje u České pojišťovny.
Je velmi smutné, že autor hodnotí i materiál, který nebyl veřejně k dispozici a nikdy nebyl publikován. O to horší je, že ho získal bez našeho souhlasu a vědomí. Zbytek článku nehodnotíme s ohledem na to, že každý má právo na svůj názor.
OdpovědětVymazatAutor sám zasahuje do osobních práv tvůrců, když veřejně píše o něčem co byla ryze soukromá záležitost.
Musím bohužel oponovat. Materál jsem nikdy nezískal a nevlastnil. Uveřejnil sem pouze odkazy směřující na ww.stream.cz, kde byl materiál volně přístupný všem uživatelům. V současné době je vše samzáno, což je podle mého škoda. Nedošlo tedy k žádnému zásahu do osobních práv tvůrců.
OdpovědětVymazatJe škoda, že autor lže a to dokonce tak, že vyvrací svá vlastní tvrzení.
OdpovědětVymazatA) "Náhoda tomu chtěla, že se mi zmínil můj kolega na brigádě o snaze svého kamaráda, který natáčí filmy. Okamžitě jsem projevil o tato díla zájem a obratem jsem obdržel 2 CD."
B) "Materál jsem nikdy nezískal a nevlastnil.
Pokud platí A nemůže platit B a obráceně. Konkrétněji, pokud zde autor vyděl film MacGyver a píše o něm, pak to není zcela korektní. Onen film totiž nebyl nikdy šířen na internetu. Onen kamarád to měl zapůjčeno pro svou potřebu o proti slibu, že jej nebude dále šířit. Byl jeden případ, kdy byla jedna verze poskytnuta osobám píšícím o kultuře. ale autor tohoto článku to rozhodně nebyl.
Film MacGyver už jen s ohledem na to, že nebyl nikdy oficiálně vypuštěn do světa, je považován za soukromé vlastnictví autorů. Hodnotit a psát o tomto filmu, je jako dělat to se soukromími záběry z dovolené, ne tedy zcela korektní. proto se tedy ptám, lže autor když tvrdí, že tento film viděl? Případně viděl jen před časem ještě dostupnou upoutávku a hodnotí na jejím základě celek, který však nikdy neviděl?
Zbytek článku s ohledem na jeho chabou relevanci ponechávám bez komentáře.
Pokud jde o smazání videí, je s podivem, že autor článku uvádí, že je to škoda. Nicméně odkážu na oficiální FB stránku Muže Mola, kde to autoři zdůvodňují: http://www.facebook.com/muzmolfilm
Aha, ona se ta poznámka týkala MacGyvera. Tak v tom případě se omlouvám za nepravdivé tvrzení, že jsem tento materiál nevlastnil - respektive měl sem k dispozici 2 nosiče, na kterých tento počin byl. Nic to ale nemění na faktu, že je to nekoukatelná srágora.
OdpovědětVymazat