neděle 22. ledna 2012

Muž Mol a jeho Filmová společnost - legenda jak Brno

Díla této filmové společnosti, jejíž jádro tvořilo duo Jiří Rutar (kamera/režie/scénář/herec/zvuk) a Václav Psota (herec), stála úplně na počátku mého zájmu o amatérský film jako takový. Respektive jsem chtěl něco svého točit, ale jak vlastně takový amatérský film vypadá, to sem vážně nevěděl. Náhoda tomu chtěla, že se mi zmínil můj kolega na brigádě o snaze svého kamaráda, který natáčí filmy. Okamžitě jsem projevil o tato díla zájem a obratem jsem obdržel 2 CD.

Psal se tehdy rok 2003 a kamery patřily do kategorie luxusnějšího zboží, kdy ty nejlevnější začínali na 20.000 Kč. A to toho stejně moc neuměly. Něco jako postprodukce, barevné korekce, vyvažování bíle, kompozice a další pak pro mě byly pojmy zcela neznámými. První co jsem si tehdy pustil byla film "Hra se smrtí."


Atmosféra tohoto snímku mě doslova uchvátila. I když technické aspekty nebyly úplně ťip ťop, vše jsem tak nějak bral jakou součást toho správně amatérského looku. Dlouhé záběry na detaily, jednoduché triky jak v počátcích filmu, toporné ochotnické herecké výkony, časté "zoomy" a "odzoomy" a vykradená hudba odkudkoliv včetně zvuků. To byly hlavní devizy tohoto snímku, které se posléze objevovaly ve všech dílech. Přesto mě tento film nadchnul a já se nedočkavě vrhl na další filmová díla.

Následovaly Eclipse ( http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31403), Lovec zla (http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31125) , a Nejlepší lovec (http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31362). Film Shoot in the Dark (http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31417) pak vyhrál cenu za nejlepší film nad 10 minut na jednom vyhledávacím serveru - tuším že to byl Centrum.cz, ale ruku do ohně za to nedám. Vrchol pak představoval MacGyver, který měl  celovečerní stopáž přes 1 hodinu - na síti jsem objevil jen trailer ( http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=42185).

Prakticky všechny filmy mají atributy "švédovaných filmů." Tedy s omezeným rozpočtem a domácí kamerkou napodobit klasické blockbustery. V té době to podle mého byl jeden z možných přístupů k amatérské tvorbě, protože něco jako DSLR, či DOF adaptéry prostě nebyly. Více o "švédování" zde: http://www.swededmovies.org/ , případně doporučuji film Be Kind Rewind (http://en.wikipedia.org/wiki/Be_Kind_Rewind). 

Tento přístup vedl jednak k tomu, že se recyklovaly a vykrádaly hlášky z jiných filmů (např. Hra se smrtí vykrádá Monty Pythony), jednak se používaly stejné postupy používané u filmu, jako jsou například delší záběry. To si ale v amatérském prostředí nemůžete alespoň bez elementárních znalostí kompozice a kamery dovolit. A to neberu ani v potaz technickou náročnost. Důkazem tohoto totálního failu je pak megaprojekt MacGyver, který je sice klasickým pokusem o švédování, ale tvůrci jaksi zachovali standardní délku filmu. Takže dívat se na to dalo, ale v jednom celku rozhodně ne. Nejvíce bych to přirovnal k dílům od Eda Woodse (http://cs.wikipedia.org/wiki/Ed_Wood; případně doporučuji geniální film od Burtona: http://fffilm.fuxoft.cz/2012/01/retro-recenze-ed-wood-100.html) . Trailer tedy ještě ušel, ale v praxi to bylo neskutečně dlouhé a nedívatelné/případně neposlouchatelné. 

Řekl bych že Neumětel Ed Wood  a jeho tvorba je hodně blízká dílům Jiřího Rutara. Trikové scény s pomocí hraček, plastových vojáčků a zavěšeného letadélka na provázcích, jakoby přesně opisovaly od Wooda. Myslím že Rutar o Woodovi nikdy neslyšel, což je škoda, protože by si v otázce přístupu k filmu hodně rozumněli. Kvalitou jsou skoro na stejné úrovni. Skoro, protože Rutar k dispozici dobré herce nikdy neměl.

Po MacGyverovi se měl chystat další projekt - 3+1. Pokus o původní sitcom. realizace zřejmě proběhla v docela velkých bolestech, protože avizovaný sitcom spatřil světlo světa až po zrušení stránek Muž Molu a vůbec po utichnutí aktivity této skupiny. Proto pro mě bylo velkým překvapením, že první díl byl dokončen: http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=31581

Upřímně není moc o co stát. Scénaristická nemohoucnost, režisérské tápání, neschopnost načasování vtipů, totálně out kamera, zkrátka esence toho nejhoršího s čím se dá na amatérské scéně potkat, definitivně odhalila v celé odporné kráse neschopnost celého seskupení.

Na Streamu.cz se dají najít další díla, která ale nestojí za to vůbec shlídnout. Snad jen s výjimkou počinu Rutarova bratra: http://www.stream.cz/profil/MoravaGeorge?video_id=42182 . Dílko vyniká především tím, že titulky jsou delší než samotný film :D Ale ještě pořád ho mám zařazený k tomu hezčímu obrazu Muž Mola.  Tedy k té nostalgii, se kterou vzpomínám na své seznámení s amatérským filmem. A dodnes toho seznámení nelituji.

Muž Mol a jeho filmová společnost podle všeho definitivně skončil. Poslední přístup na stránky Streamu od Rutara jsou z roku 2009. Je možné že dřív nebo později budou videa definitivně smazána. 

Další osudy lidí spojených se skupinou Muž Mol:
Karel Bernášek, který hrával ve filmech a dokonce se pokusil o vlastní filmovou společnost, je v Židenicích místostarostou za ČSSD (http://www.zidenice.cz/samosprava/mistostarostove/).
Václav Psota a Petr Korobkiewič zůstali věrní herectví a dále působí v divadelní společnosti Divadlo na dlani: http://www.divadlonadlani.cz/dndvpsota.phphttp://www.divadlonadlani.cz/dndpkorobkiewic.php.
Jiří Rutar pracuje u České pojišťovny.

4 komentáře:

  1. Je velmi smutné, že autor hodnotí i materiál, který nebyl veřejně k dispozici a nikdy nebyl publikován. O to horší je, že ho získal bez našeho souhlasu a vědomí. Zbytek článku nehodnotíme s ohledem na to, že každý má právo na svůj názor.
    Autor sám zasahuje do osobních práv tvůrců, když veřejně píše o něčem co byla ryze soukromá záležitost.

    OdpovědětVymazat
  2. Musím bohužel oponovat. Materál jsem nikdy nezískal a nevlastnil. Uveřejnil sem pouze odkazy směřující na ww.stream.cz, kde byl materiál volně přístupný všem uživatelům. V současné době je vše samzáno, což je podle mého škoda. Nedošlo tedy k žádnému zásahu do osobních práv tvůrců.

    OdpovědětVymazat
  3. Je škoda, že autor lže a to dokonce tak, že vyvrací svá vlastní tvrzení.

    A) "Náhoda tomu chtěla, že se mi zmínil můj kolega na brigádě o snaze svého kamaráda, který natáčí filmy. Okamžitě jsem projevil o tato díla zájem a obratem jsem obdržel 2 CD."

    B) "Materál jsem nikdy nezískal a nevlastnil.

    Pokud platí A nemůže platit B a obráceně. Konkrétněji, pokud zde autor vyděl film MacGyver a píše o něm, pak to není zcela korektní. Onen film totiž nebyl nikdy šířen na internetu. Onen kamarád to měl zapůjčeno pro svou potřebu o proti slibu, že jej nebude dále šířit. Byl jeden případ, kdy byla jedna verze poskytnuta osobám píšícím o kultuře. ale autor tohoto článku to rozhodně nebyl.
    Film MacGyver už jen s ohledem na to, že nebyl nikdy oficiálně vypuštěn do světa, je považován za soukromé vlastnictví autorů. Hodnotit a psát o tomto filmu, je jako dělat to se soukromími záběry z dovolené, ne tedy zcela korektní. proto se tedy ptám, lže autor když tvrdí, že tento film viděl? Případně viděl jen před časem ještě dostupnou upoutávku a hodnotí na jejím základě celek, který však nikdy neviděl?
    Zbytek článku s ohledem na jeho chabou relevanci ponechávám bez komentáře.

    Pokud jde o smazání videí, je s podivem, že autor článku uvádí, že je to škoda. Nicméně odkážu na oficiální FB stránku Muže Mola, kde to autoři zdůvodňují: http://www.facebook.com/muzmolfilm

    OdpovědětVymazat
  4. Aha, ona se ta poznámka týkala MacGyvera. Tak v tom případě se omlouvám za nepravdivé tvrzení, že jsem tento materiál nevlastnil - respektive měl sem k dispozici 2 nosiče, na kterých tento počin byl. Nic to ale nemění na faktu, že je to nekoukatelná srágora.

    OdpovědětVymazat